Olen miettinyt pitkään kirjablogin pitämistä, sillä luen paljon. Kirjahylly on täynnänsä ja kirjastoa kulutetaan erittäin ahkerasti. Olen aina tykännyt lukemisesta ja nyt kun ajattelen taaksepäin lukemiani kirjoja huomaan muuttuneeni lukijana. Olisiko ikä tehnyt tehtävänsä vai mikä. :)

Nuorempana rakastin toki niitä perinteisiä nuorten kirjoja; Neiti Etsivät, Enid Blytonin ja Mervi Jalon kirjat on luettu moneen kertaan. Mutta aika aikaisessa vaiheessa löysin Stephen Kingin kirjat ja edelleen ne pitävät otteessaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen ne kaikki lukenut ja aina uuden ilmestyessä löydän sen joulupaketistani - sisko tietää. :) Kingin ohella Koonzit, Pattersonit ja muut jännityskirjailijat tulivat tutuiksi ja kun löysin Agatha Christien 10 pientä neekeripoikaa, olin myyty. Kunnon dekkarissa on sitä jotain! 

Jossain vaiheessa minua alkoivat kiinnostaa fantasiakirjat ja niistä ehdottomasti parhaat sarjat ovat Belgarionin taru ja Mallorean taru sekä kaikki muut taruihin liittyvät oheiskirjat sekä tietysti itseoikeutetusti Taru sormusten herrasta ja Hobitti.

Aikuisiällä aloin kiinnostua historiallisista kirjoista, joista hyvinä esimerkkeinä voisin mainita Kleopatran ja Kolumbuksen  fiktiiviset elämäkerrat ja Christian Jacqin koko tuotannon. Myös Suomen ajat ennen vanhaan olivat mielenkiintoisia ja tartuin Laila Hietamiehen kirjoihin ja yhden kesän aikana luin kaikki.

Eläimet kirjan sankareina ovat myös kiehtoneet mieltä. Kun kirja on kerrottu eläimen minä-muodossa, voi uppoutua uusiin maailmoihin uudella tavalla. Hyviä esimerkkejä tästä ovat: Dorothy Hearstin Suden lupaus, Sephen Bakterin Mammutit-sarja ja Bernard Werderin Muurahaiskirjat.

Sue Grafton, Kathy Reichs, Clive Cussler, John Grisham, Jean M. Untinen-Auel, Laura Ingalls, siinä joitain kirjailijoita, joiden koko tuotannon olen kahlannut lävitse.